Cevaplar.Org implant

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-3

3. Haramdan kaçınma İslâm’ın öngördüğü yasakların her birisi, hem fert ve toplum huzurunu temin etmeye, hem de din, can, mal, nesil, akıl gibi evrensel değerleri korumaya yöneliktir. Öyle ki İslâm, bu evrensel değerleri "kutsal bir emanet" olarak telakki etmiş, onları koruma uğrunda ölen kimseyi şehit saymıştır


Niyazi Beki(Doç. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2017-04-17 16:25:01

3. Haramdan kaçınma

İslâm'ın öngördüğü yasakların her birisi, hem fert ve toplum huzurunu temin etmeye, hem de din, can, mal, nesil, akıl gibi evrensel değerleri korumaya yöneliktir. Öyle ki İslâm, bu evrensel değerleri "kutsal bir emanet" olarak telakki etmiş, onları koruma uğrunda ölen kimseyi şehit saymıştır.

Said b. Zeyd'in anlattığına göre, Hz. Peygamber, bu konuda şöyle buyurmuştur: "Malını koruma uğrunda ölen şehittir, dinini koruma uğrunda ölen şehittir, kanını / canını koruma uğrunda ölen şehittir, çoluk-çocuğunu koruma uğrunda ölen şehittir."(1)

Globalleşen dünyamızda, kötülüklerin önüne şahsî gayretlerle geçmek ve onlardan kaçınmak çok zordur. Bediüzzaman'ın ifadesiyle: "Zaman, cemaat zamanıdır, şahıs zamanı değildir. Şahıs, ne kadar dâhî ve hatta yüz dâhî derecesinde olsa, bir cemaatin mümessili olmazsa, bir cemaatin şahs-ı mânevîsini temsil etmezse; muhalif bir cemaatin şahs-ı mânevîsine karşı mağlup olur."(2)

O halde, irşat vadisinde kollektif şuurun devreye girmesi esastır. Gerek din, gerekse dünya işlerinde olsun, maddi ve mânevî yönden yardımlaşmanın önemi kavranmalı ve bu tarz ile Kur'an ekseninde insanlarımız barışa kavuşturulmalı; zengin-fakir, patron-işçi, âmir-memur, yöneten-yönetilen, devlet-vatandaş kucaklaşması sağlanmalıdır.

"İyilik yapmada ve kötülükten sakınmada yardımlaşın!.. Günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın!"(3) mealindeki âyet-i celile ile "İnsanların en iyisi, diğer insanlar için en yararlı olan kimsedir"(4) mealindeki hadis-i şerifin gösterdiği hedeflere ışık tutulmalıdır.

4. Emniyet ve İtaatin Sağlanması

İrşadın (ve irşat kapsamına giren tüm çabaların) başlıca hedefi, fert ve cemiyet planında tefrika ve anarşi tohumlarının filiz vermesine engel olmaktır. Bu ise, ancak İslam'ın ön gördüğü evrensel ahlâkî değerlerle sağlanabilir. Zira, yaratılanın halinden ancak yaratan anlar. "Söylediğiniz sözü ister sır olarak tutun, ister onu açığa vurun, fark etmez. Çünkü O Rabbiniz bütün göğüslerin künhünü bilir. Hiç bilmez mi yaratan yarattığını? O-ilim ve kudreti en ince detaylara kadar nüfuz eden-Latif'tir ve-her şeyden hakkıyla haberdar olan Habir'dir."(5) ayeti, söylediğimiz hakikate dikkat çekmektedir. O'nun ilim ve kudretinin bulunmadığı hiçbir yer yoktur. O'nun ilim ve kudretinin ilgilenmediği hiç bir varlığın varlıkta kalma şansı yoktur. O yaratmayınca kimsenin ne eli oynar ne dili, ne hissi yürür ne fikri, ne vicdanı kalır ne kendisi. Bakarsın bir an içinde el çolak olmuş, dil tutulmuştur. Fikir durmuş, akıl boğulmuştur. Gönül kendinden geçmiş, "ben böyle yaparım!"diyen nefis yerle bir olmuştur. Yaratıcının yeni bir yaratma ile imdadı ona yetişmezse hiçbir yaratık onu kendine getiremez ve o yaratmayı işletemez. Bir yaratık hem kendi varlığını, hem de kendinde sonradan meydana gelen bilgiyi kendi yaratıcısına borçludur.(6)

Aşağıdaki ayetler, toplumda olması gereken itaat ve emniyetin temini adına, yapılması gereken hususları öğütlemektedir.

"Hep birlikte Allah'ın ipine sımsıkı yapışın, parçalanmayın!. Allah'ın size olan nimetini hatırlayın. Hani siz birbirinize düşman kişiler idiniz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O'nun sayesinde siz kardeş kimseler olmuştunuz."(7)

"Allah, sizlerden iman edip iyi davranışlarda bulunanları, kendilerinden öncekilere sahip ve hâkim kıldığı gibi, onları da yeryüzüne sahip ve hâkim kılacağını, onlar için beğenip seçtiği dini (İslâm'ı) onların iyiliğine yerleştirip koruyacağını ve (geçirdikleri) korku döneminden sonra, bunun yerine onlara güven sağlayacağını va'd etti."(8)

"Kim Allah'tan korkarsa, Allah ona bir çıkış yolu ihsan edecektir."(9)

Evet bu âyetler, insanların ancak Allah'ın lütfü sayesinde huzura kavuşabilecek ve kardeşçe yaşayabileceklerini ifade etmektedir. Verilen mesajda ayrıca, Allah'ın lütfünün gelmesinin, onun dinine sımsıkı sarılmağa bağlı olduğuna da işaret edilmektedir.

İdeal devlet ve ideal toplum düzenine ulaşmanın ilk şartının, anarşiye yol açan itaatsizliğin önlenmesi olduğunu belirten Bediüzzaman'a göre sağduyunun hâkim olmadığı anarşik ortamlarda İslâm'ın güzelliklerinin anlaşılmasına da imkân yoktur.

Asrın büyük mürşidi Bediüzzaman, Kur'anî bir perspektif içerisinde, bütün dünyanın menfaati söz konusu olsa bile, bir tek ferdin hak ve hukukunun (onun rızası dışında) çiğnenemeyeceğini söyleyerek, çağımızda ideal yönetim şekli kabul edilen çoğulcu demokrasiden daha özgürlükçü ve hakperest bir tavır sergilemektedir.(10)

Onun, anarşinin ana kaynağı olan disiplinsiz hayata ve itaatsizliğe karşı tutumu, aynı şekilde dayatmacı ve insan haklarını ihlal eden her türlü militarist zorbalık için de geçerlidir. Ona göre, bu tür zorbalar, halife bile olsalar haydutturlar.(11) Onun bu tavrının özünde, Hz. Peygamber (a.s.)'in "Allah'a muhalif olan yerde kula itaat edilmez"(12) mealindeki sözleri yatmaktadır. Bediüzzaman, hukuk dışı despotluğa karşı toplumsal bir tepki gösterilmesine taraftardır. Bu hususta öngördüğü tavrı, özetle şöyle ifade etmiştir: Aç bir canavara karşı yapmacık tavırlarla sempatik görünmeye çalışmak, onun merhametini değil, iştihasını açar, sonra döner, tırnağının ve dişinin kirasını da ister.(13)

Dipnotlar

1-Tirmizi, Diyat, 22; Ebu Davud, Sünnet, 36.

2-Nursi, Mektubat, 439-440.

3-Maide, 5/2.

4-Aclunî, Keşfu'l-hafa, I/254.

5-Mülk, 67/13-14.

6-Krş Yazır, Hamdi, Hak Dini Kur'an Dili, VIII/227-228.

7-Al-i İmran, 3/103.

8-Nur, 24/55

9-Talak, 65/2.

10-Nursi, Mektubat, 243.

11-Nursi, Divan-ı Harb-i Örfî(Tarihçe),64.

12-Ahmed b. Hanbel, I/409; Buharî, Ahkam, 4; Müslim, İmare, 39.

13-Nursi, Sözler, 707.

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

AYASOFYA, MESCİD-İ AKSA VE GARİPLER

AYASOFYA, MESCİD-İ AKSA VE GARİPLER

Dört yüz elli yıl cami olarak kullanılmış olan Ayasofya, bir asra yakın bir zamandır ağlama

“HOCAM SİZ HANGİ TARİKATTAN VEYA HANGİ CEMAATTENSİNİZ?”

“HOCAM SİZ HANGİ TARİKATTAN VEYA HANGİ CEMAATTENSİNİZ?”

Konferanslarımın birinin ardından bazıları yanıma geldi, memnuniyetlerini dile getirip tebrikl

GÜNÜMÜZDE ÜÇ TÜRLÜ MÜSLÜMAN TİPİ GÖRÜNÜYOR

GÜNÜMÜZDE ÜÇ TÜRLÜ MÜSLÜMAN TİPİ GÖRÜNÜYOR

1-Çözümü şiddette ve kaba kuvvette gören, önüne gelene kâfir damgasını vuran, kâfir damg

ŞABAN AYI VE BERAT GECESİNDE AFFEDİLMEYECEK OLANLAR

ŞABAN AYI VE BERAT GECESİNDE AFFEDİLMEYECEK OLANLAR

"Şühûr-i selâse" denilen "üç aylar"ın ikincisi de Şaban ayıdır. Bilindiği gibi, üç ayla

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-7

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-7

2.İman ve nifak birbirine zıddır? a-“Hidayet ve dalalet birbirine zıt kavramlardır. (Çünk

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-6

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-6

4- KURUMSALLAŞMIŞ NİFAK VE MÜNAFIKLARLA İLGİLİ DAHA GENEL TESBİTLER: 1-NiFAK VE ZINDIKA:

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-5

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-5

b)Nifakın sosyal hayata bakan cihetleri: Kur’an münafıkların şahıslarını değil sıfatlar

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-3

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-3

3. Haramdan kaçınma İslâm’ın öngördüğü yasakların her birisi, hem fert ve toplum huzur

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-2

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-2

2. Merhamet: Karşılıklı hoşgörü, sevgi ve acıma duygusu Sosyal barışın önemli bir fakt

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-4

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-4

6. Münafık ahdi bozar. Sözünde durmaz: Tevbe suresinde:

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-3

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-3

3. MÜNAFIKLARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ: Nifak ehlinin temel özelliklerinin ferdi hayata bakan yans

Ey insanlar! Allah'ın size olan nimetini hatırlayın; Allah'tan başka size gökten ve yerden rızık verecek bir yaratıcı var mı? O'ndan başka tanrı yoktur. Nasıl oluyor da (tevhidden küfre) çevriliyorsunuz!

Fatır, 3

GÜNÜN HADİSİ

Sizden biriniz, kendisi için sevdiği şeyi (mü'min) kardeşi için de sevinceye kadar kamil mümin olmaz.

250 Hadis, s.148

TARİHTE BU HAFTA

*I. Meşrûtiyetin İlanı(23 Aralık 1876) *Sovyetler Birliği Dağıldı(25 Aralık 1991) *BÂYEZİD BİSTAMİ hz.leri Vefat Etti(26 Aralık 874) *Milli Şairimiz Mehmed Âkif Ersoy Vefat Etti.(27 Aralık 1936)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI