KUR'AN AYINA YAKLAŞIRKEN KUR'AN'A MUHATAP OLMAK

Rahmetli Kutup, "Çocukken," diyor, "annem bana Kur'an okuturdu. Daha sonra tahsilim arttı, kocaman kocaman okullar bitirdim. Ne var ki, çocukluğumda Kur'an'ı elime aldığım zamanki halâvet yok olmuştu. Kur'an'la arama mesafe girmişti. Artık o lezzeti alamıyordum." Bu yitik, Kutup için büyük bir dert olur


2012-06-21 22:35:53

"Kur'an'dan herkes bir şeyler anlar. Önemli olan Sahabe-i Güzîn Efendilerimizin ne anladığını anlayabilmektir" ikazı, ilk anda derinliğini gizliyor insandan. "Kur'an tarih üstü müdür, tarihin içinde midir? Evrensel midir, tarihsel midir?" gibi tartışmaların çok öncesinde duymuştum bu cümleyi. Yakın zamanda tarihselciliğin anlaşılamadığı düşünülerek yazılmış bir kitap geldi e-mail kutuma. Yazarın nazik ve gerçekten de müzakere edilmesini isteyen üslubu kitabı hemen okumaya icbar etti. Okudukça yeniden o cümleyi hatırlıyordum.

Kur'an elimizde. Biz ise bambaşka bir vadide Kur'an üzerine düşünce krizleri geçiriyoruz. Tarihte olmuş şeyleri nasıl anlayabileceğimize dair geliştirilen felsefe ve metotların da bir kısmına sıkı sıkıya yapışıp, bir mücadeledir tutturup gidiyoruz. Adaptasyonlarla bir yere ulaşmaya çalışıyoruz.

Belki de işin püf noktalarından birisi Seyyid Kutup gibi hepimizin çocukluğunda gizli. Rahmetli Kutup, "Çocukken," diyor, "annem bana Kur'an okuturdu. Daha sonra tahsilim arttı, kocaman kocaman okullar bitirdim. Ne var ki, çocukluğumda Kur'an'ı elime aldığım zamanki halâvet yok olmuştu. Kur'an'la arama mesafe girmişti. Artık o lezzeti alamıyordum." Bu yitik, Kutup için büyük bir dert olur ve yeniden çocukluğun günahsız ve saf inancıyla okuduğu kitabın halâvetini aramaya başlar. Bulduklarını yazıya dökerek başkalarıyla da paylaşır. Görür ki, dert sadece kendi derdi değilmiş. Sonra o yazılar Türkçeye de çevrilen şekliyle "Kur'an'da Edebi Tasvir" adıyla kitaplaşır.

Bu cehd Kur'an'la, çağımızdaki muhataplarından birisi olarak rahmetli Kutup arasındaki mesafenin aşılmasını getirir. Ve gönle damlamaya başlayan katreler ummanlaşıp "Fîzılal tefsiri" olur.

Mutlaka Fazlurrahman da sıkıntı çekmiş, modern dünyada yaşamak zorunda kalanların problemlerine çareler bulabilmenin derdine düşmüştü. Tarihselci yorum metodu ona bir çare gibi görünmüştü. Empati, rekonstrüksiyon gibi tarihselci yorum yönteminin unsurlarını kullanarak, Şah Veliyyullah Hazretleri'nin tasavvuf metodolojisinin de yardımıyla, "Kur'an'ın 'ruhuna' ulaşılabileceğini" düşünmüştü. İnsan diyor ki, felsefi teorilerle Kur'an'ı yorumlamak yerine saf bir mü'min olarak bir üstteki ayete baksa ve Kutup gibi "Acaba, 'Kur'an perdesi üzerinden' Rabb'im bana ne yollar ilham eder?" düşüncesiyle çabalasa nelere ulaşırdı? Empati ve rekonstrüksiyonu "Kur'an'ın ruhuna" ulaşabilmek için değil, Kur'an vasıtasıyla hayatlarını kökünden değiştiren sahabe efendilerimizi anlamakta kullansaydı hangi neticelere varırdı?

Evet, Sahabe Efendilerimizin ne anladığını anlamakta hayat pratiği ve yöntemin unsurları çok şey verebilir. Ve inanıyorum ki, Kur'an perdesine samimi ızdıraplarla yapışanlara, Kur'an'ı vahyeden Mütekellim-i Ezeli, Kutup'a cevap verdiği gibi mutlaka o "perde arkasından" ses verir. Evet, ben buna inanıyorum.

Hamdullah Öztürk

Zaman Gazetesi

17 Temmuz 2011

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

MUALLİMLERİMİZ NELERE DİKKAT ETMELİ?

MUALLİMLERİMİZ NELERE DİKKAT ETMELİ?

İnsanları tenvir ederek cehaletten halas eden, onları atalet ve sefaletin karanlık gecelerinden

HÜRRİYET ADINA KAYBETTİKLERİMİZ

HÜRRİYET ADINA KAYBETTİKLERİMİZ

Dr. Alexis Carrel Her insan keyfine göre yaşamak ister. Bu insanın doğuştan gelen bir dileğid

ŞAFAĞIN IŞIĞINDAKİ SIR

ŞAFAĞIN IŞIĞINDAKİ SIR

“Annemin memnun bir eda ile: “Bu sabah kahvaltıdan önce ne yaptığımı dünyada tahmin edeme

UBEYDULLAH-I AFGÂNÎ İLE SEBÎLÜRREŞÂD İDÂREHÂNESI’NDE BİR MUHÂVERE

UBEYDULLAH-I AFGÂNÎ  İLE SEBÎLÜRREŞÂD İDÂREHÂNESI’NDE  BİR MUHÂVERE

Ubeydullah-ı Afgānî” nâmında bir zât tarafından geçenlerde Kavm-i Cedîd ünvânıyla neş

MAÂRİF, DİN EĞİTİMİNİ EN İYİ ŞEKİLDE VERMELİDİR

MAÂRİF, DİN EĞİTİMİNİ EN İYİ ŞEKİLDE VERMELİDİR

İnanmak yaradılışın bir gereğidir. Din, aklın mâverâsında, zekânın fevkinde bir mürşi

MELİK FAYSAL’IN YAHUDİ KİSSİNGER'E VERDİĞİ TARİHİ CEVAP

MELİK FAYSAL’IN YAHUDİ KİSSİNGER'E VERDİĞİ TARİHİ CEVAP

Melik Faysal'ın en önemli gayelerinden birisi, Filistin meselesi ve Mescid-i Aksâ'nın hürriyeti

NESLİN EĞİTİMİNDE MAARİFE DÜŞEN VAZİFELER

NESLİN EĞİTİMİNDE MAARİFE DÜŞEN VAZİFELER

Mânevîyatsız ilmin, beşeriyete felâh ve huzur yerine, şüphe, tereddüt, hatta ızdırap verdi

NASIL BİR MAARİF?

NASIL BİR MAARİF?

Yıllardır ilmî ve fikrî çalışmalarım arasında memleketimizin mânevî, ahlâkî, derûnî

GENÇLERİ HEDONİZM ÇILGINLIĞINA İTENLER

GENÇLERİ HEDONİZM ÇILGINLIĞINA İTENLER

Diyorlar ki: Dünyaya bir kere gelinir. Sonun başlangıcı yoktur. Gülün, eğlenin, bir yıldır

HİCRET VE HAREKET

HİCRET VE HAREKET

Hicret, tâ ezelden ebede, âlem-i vücubdan âlem-i imkâna, daire-i ilimden daire-i kudrete, tâ

ORUÇ, ORUÇ BOZMAK VESAİRE

ORUÇ, ORUÇ BOZMAK VESAİRE

Ramazan ayının hususiyeti oruç. Orucun hususiyeti de kendisine ait meseleler. Başında; tutan tu

O halde sabret. Sonunda kazanacak olanlar, elbette Allah'tan korkup sakınanlardır.

Hûd, 49

GÜNÜN HADİSİ

İçinde Allah'ın anıldığı ev ile içinde Allah'ın anılmadığı ev diri ile ölüye benzer.

Müslim

TARİHTE BU HAFTA

*Kanije müdafaası(18 Kasım 1601) *Hz.Fatıma'nın(r.anha) Vefatı(22 Kasım 632) *İstanbul'un Müttefikler Tarafından İşgali(23 Kasım 1918) *Alparslan'ın Şehadeti(24 Kasım 1072) *Öğretmenler Günü(24 Kasım)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI