Müslümanın faize karşı bakışı nasıl olmalı?


2003-07-10 17:18:05

Müslüman, Allah'a itimad eden, güvenen insandır. O, borç verdiği paranın başına gelebilecek muhtemel bir tehlikeyi faizle telafi etme gibi bir zillete düşmez. Müslüman, dünya-âhiret dengesini kuran insandır. Onun için para mihrap olamaz. Biz Müslümanlar olarak, “Komşusu açken tok yatan bizden değildir” prensibinin âzâd kabûl etmez köleleriyiz. Yemez yedirir, giymez giydiririz. Birisi bize bir gül verse, biz ona gül bahçesiyle mukâbele etmeye gayret ederiz. Ama bunların hiçbirini gâye ve hedef hâline getirmeyiz. Bizim ideal ufkumuzu süsleyen tek şûle vardır: O da Allah'ın rızâsını kazanmaktır. Dünya bizim ayağımıza kement olamaz. Ve para bizi fazîlet yarışından alıkoyamaz. Evet, biz Allah'ın kullarıyız. Kulu kula kul eden faiz, bizden biz de ondan çok uzağız. Şimdi de sizden gelen soruların cevaplarına geçerek faiz mevzuunu bitirelim: Soru: Faiz parası nasıl değerlendirilebilir? Faiz almak maksadıyla bankalara para yatırmanın haram olduğu herkesçe bilinen gerçeklerden. Ama soruda da işaret edildiği gibi, iktisadî hayatın gerekleri arasına girmiş olan banka ile iş yapma neticesi mevduatta biriken faizleri öncelikle bankadan çekmek şarttır. Sonra çekilen bu para Maliki mezhebinin nokta-i nazarına uygun olarak İslamî anlayış içinde vermekle yükümlü olmadığımız vergilerde kullanılabilir. Soru: Faiz yiyen annesi ile zina etmiş mi olur? Halk arasında dolaşan hatta bazı dikkatsiz din görevlileri tarafından da "faiz yiyen annesi ile Ka'be'de zina etmiş gibidir" diye ifade edilen bir beyan biliyoruz. Hatta bunu Allah Resulüne isnad edip, “hadistir” diyenler bile var. Halbuki sahih hadis kitapları arasında böyle bir hadise rastlamıyoruz. İhtimal faizin çirkinliği, günahını anlatmak için birisinin uydurduğu ve zinanın hele hele annesi ile zina etmenin toplumda uyarmış olduğu infialden de istifade ile yapılan bir benzetme bu. Yani tamamiyle uydurma. Fakat hadis-i şeriflerde faizin kan, irin, katran, katrandan bir elbise.. gibi şeylere benzetildiği ise bir gerçek. Soru: Banka faizi ile bir arsa üzerine ev yapılabilir mi? Evin hanımı buna razı olmazsa, kocası diretse, hanım ne yapmalıdır? Hüküm açısından arsa ile evi birbirinden ayrı olarak mütalaa etmek gerekir. Arsa her ne kadar haram bir para ile alınmış olsa bile, üzerine bina edilecek ev helal para ile yapılacak olduğunda arsaya râci olan haram hükmünün, eve sirayet etmeyeceği muhakkaktır. Ancak şu bilinmelidir ki, haramın bulaştığı işlerde bereket olmaz. Zaten Allah’ın rızasının bulunmadığı bu gibi işlerde, O'nun rahmetini ummak ve beklemek ne kadar doğrudur, onu sizin vicdanlarınıza ve engin düşüncelerinize havale ediyorum. Fakat, bu durumda koca illa o arsa üzerine ev yapmak istiyorsa, evde huzursuzluk çıkartmamalı. Zira netice itibariyle günah bütünüyle bu muameleye rızasıyla giren kocaya aittir. Soru: Devlet bazen vereceği ikramiyeyi bir yıllık tahviller halinde veriyor ve o tahvillere de faiz terettüp ediyor. Bu durumda ne yapmalı? Faizi kim ve hangi yolla verirse versin haramdır. Bizler bir imtihan dünyasındayız. Hayatımızın her anında imtihan oluyoruz. Bu imtihandan alnımızın akıyla çıkmak zorundayız. Bu sebeple Allah'ın haram kılmış olduğu faizi yiyemeyiz. Onun için tahvil paraya çevrildiğinde, hakkımız olan miktarı alır, geriye kalan faizi verilebilecek yerlere verir ve kurtuluruz. Soru: Vefat eden birinin borçlarını yine onun sağlığında bankaya yatırdığı paranın faizi ile ödeyebilir miyiz? Soruya cevap vermeden önce bir hususu dikkat nazarlarınıza arz edeyim: Bankada birikmiş bulunan o faiz parası mutlak surette çekilmelidir. Aksi halde "günah ve düşmanlık hususunda birbirinizle yardımlaşmayın ..." (Maide, 5/2) ayetinin hükmüyle amel edilmemiş olur. Sonra o para, vefat eden şahsın, şahsî borçlarına değil de, devlete olan gelir, emlak vergisi gibi borçlarına verilebilir. Şahsî borçlarına gelince, vefat eden kişi borçlarını ödeyebilecek miktarda geriye bir şey bırakmadı ise, varisler o borcu kendi kazançları ile ödeme mecburiyetinde değildir. Fakat ödemek istiyorlarsa onu mutlaka helal para ile ödeme cihetine gitmelidirler. Gerçi her ne kadar haram para ile yani banka faizi ile ödense bu alacaklı için helal olsa da vefat eden kişinin, ahirette bütünüyle mesuliyetten kurtulur mu onu bilemeyiz.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

selvi, 2007-08-27 06:49:47

allah sizden razı olsun ve başımızdan eksik etmesin sizi çok severek dinliyorum

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

hakan karaman, 2006-05-20 04:01:30

islamda faiz yorumunuz çok zayıf kalıyor kanaatimce. faizin haram olmasının asıl nedeni üretmeden kazanç sağlamayı önlemektir. aynı zamanda islam kişinin paranın değer kaybetmesiyle uğradığı zararı gözetir durumda olmalıdır. sonuç olarak faiz paranın değerinden(aynı miktar değil, satın alma gücü) fazlasıdır, fazla olan kısmıdır. bunu göz önünde bulundurarak bir tanımlama ve cevap geliştirmeniz daha isabetli olacaktır.sizin bahsettiğiniz şekilde 1990 ların Türkiye sinde müslümanın müslümana borç verme imkanı yoktur. islam bu bağlamda yardımlaşmayı öğütler. ekonomik terimleri içeren ayağı yere basan, gedikleri kapatılmış bir faiz anlayışı geliştirmek lazım.

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

DÄ°ÄžER YAZILAR

Soru: Mü’min olduÄŸumuz halde niye geri kaldık?

Soru: Mü’min olduÄŸumuz halde niye geri kaldık?

Bu soru zaman zaman görsel ve yazılı basında, zaman zaman da dost meclislerinde gündeme geliyor

Soru: İslamın kadına bakış açısını kısaca belirtebilir misiniz?

Soru: İslamın kadına bakış açısını kısaca belirtebilir misiniz?

Dinimizde, kadın aynen erkek gibi cemiyetin bir parçası olarak kabul edilir, görüşü alınır

Ey inananlar! Kendinizi ve ailenizi, yakıtı insanlar ve taşlar olan ateşten koruyun. Onun başında, acımasız, güçlü, Allah'ın kendilerine buyurduğuna karşı gelmeyen ve emredildiklerini yapan melekler vardır.

TAHRÃŽM,6

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Size, takat getirebileceğiniz amel yaraşır. Siz (ibadet yapmaktan) usanmadıkça, Allah da (sevab vermekten) usanmaz. Allah'a en hoş gelen dini amel, kişinin devamlı olarak yaptığı ameldir"

Buhari, İman 32, Teheccüd 18

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Kanije müdafaası(18 Kasım 1601) *Hz.Fatıma'nın(r.anha) Vefatı(22 Kasım 632) *İstanbul'un Müttefikler Tarafından İşgali(23 Kasım 1918) *Alparslan'ın Şehadeti(24 Kasım 1072) *Öğretmenler Günü(24 Kasım)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI