Ä°KÄ° DENÄ°Z VE EVRENÄ°N GENÄ°ÅžLEMESÄ°
Rahman suresindeki iki denizle Furkan suresi 53. ayetteki iki deniz nasıl birbiriyle bağlanabiliyor? İki surede bahsedilen olayların birbiriyle bağlantılı olmadığını söyleyenler var. Bu doğru olabilir mi? Bir de Zariyat 47’de evrenin genişlemesinden bahsedilmiyor olabilir mi? Cevabımız:
Rahman suresindeki iki denizle Furkan suresi 53. ayetteki iki deniz nasıl birbiriyle bağlanabiliyor? İki surede bahsedilen olayların birbiriyle bağlantılı olmadığını söyleyenler var. Bu doğru olabilir mi? Bir de Zariyat 47'de evrenin genişlemesinden bahsedilmiyor olabilir mi?
Cevabımız:
a) "Aralarında bir engel vardır, birbirine geçip karışmıyorlar" (rahman:20)mealindeki ayette iki suyu birbirine karışmaktan koruyan bir engelden söz edilmektedir.
Ayetin en zahir manasına göre ifade edilen şey tatlı ve tuzlu su yatakları olan denizlerdir. Ve söz konusu olan engel de yoğunluğu farklı olan bu iki denizin birbirine karışmasını önleyen engellerdir.
Kur'an'ın ayetleri birbirini açıkladığına göre, önce bu konunun geçtiği yerlere bakmak gerekir:
"Birinin suyu tatlı ve susuzluğu giderici, diğerininki tuzlu ve acı iki denizi salıveren ve aralarına bir engel, bir 'hicr-i mahcur' [çift yönlü bir engel] koyan, O'dur (Allah'tır)." (Furkan, 53)
BilindiÄŸi gibi, uzmanların ifadesine göre, Cebel-i Tarık BoÄŸazının güney (Fas) ve kuzey (Ä°spanya) yakasında, deniz dibinden akıl almaz ÅŸekilde tatlı sular fışkırmaktaÂdır. Her iki kıyının dibinden, birbirine doÄŸru 45 derecelik açılar hâlinde fışkıran bu dev su kanalları, tarağın diÅŸleri gibi karşılıklı bir baraj oluÅŸturmaktadır. Bu sebeple ne Akdeniz Atlas Okyanusu'na, ne de Atlas Okyanusu Akdeniz'e karışmaktadır.
Nazar-ı dikkati çekmek istediÄŸimiz husus, bu harika enÂgelin iÅŸleyiÅŸ biçiminin de Kur'an'da tasvir edildiÄŸidir. Gerçekten, Kur'an'da "iki deniz arasındaki engel" ifadesi, Furkan (25/53), Neml (27/61), Fâtır (35/12), Rahman (55/19-20) Surelerinde, belirtilen ayetlerde tekrarlanmışÂtır. Ancak gerek tertip gerekse nüzul sırası itibarıyla ilk geçtiÄŸi yer, Furkan Suresidir.
Bunun içindir ki bu surede konuyla ilgili ifadenin deÂtaylı olmasına karşılık, diÄŸerlerinde özet hâlindedir. Buradaki detaylı bilgiler arasında "hicr-i mahcur" ifadeÂsini görüyoÂruz. Kurtubî'nin de iÅŸaret ettiÄŸi gibi, bu terkip, engelÂleyen ve engellenen, yani "çift yönlü engel" anlamınÂdaÂdır( el-Kurtubî, XIII/59).
Ä°ÅŸte 14 asır sonra gözle görülen ve uzmanların "bir taraÂğın diÅŸleri gibi karşılıklı bir baraj" ÅŸeklindeki sözleri, Kur'an'ın bu harika tasvirinin gözle görülen bir tefsiri, bir açıklamasıdır.
Bu ayetin ilk defa Furkan Suresinde yer almasının da bir hikmeti ÅŸudur: BilindiÄŸi üzere Furkan, "hak ile batılı, güzel ile çirkini, doÄŸru ile yalanı birbirinden ayıran, aralaÂrına bir sınır koyan" anlamındadır ve ism-i fail görevini yapan bir mastardır. O hâlde, bu harika konunun ilk önce Furkan Suresinde zikredilmesi, uygunluk bakımından çok güzel olmuÅŸtur. Bunun anlamı ÅŸudur: Yüce Allah, hak ile batıl denizlerini ÅŸer'î kanunlarla birÂbirinden ayırıp aralarına hikmet ölçüsünü koyduÄŸu gibi, tatlı ve tuzlu bu tip denizleri de tekvinî kanunlarla birbiÂrinden ayırmıştır.
O hâlde, şu her iki kitabın sahibi de Allah'tır; aralarında hiçbir çelişki yoktur. Bu her iki kitabın kanunlarına göre hareket etmek gerekir; yoksa kâinat kitabının kanunlarına riayet edip de Kur'an'ın hükümlerine uymayanlar, manen acı ve tuzlu olan denizlerde boğulmağa mahkûm olacaklardır(bk. Niyazi Beki Rahman suresinin tefsiri, ilgili yer).
-Bediüzzaman Said Nursî, söz konusu ayetin açıklamaÂsını yaparken tefsir kaynaklarında geçen görüşlere bazı ilaveler yaparak özetle şöyle demektedir:
"Vücup ve imkân dairesindeki rububiyet ve ubudiyet dairesinden tut, dünya ve ahiret denizlerine, gayp ve ÅŸaÂhadet âlemi denizlerine, doÄŸu-batı ile kuzey-güney okyaÂnuslarına... Rum ve Fars Denizlerine, Akdeniz-Karadeniz ve boÄŸazına-ki "mercan" denilen balık ondan çıkıyor-; tâ Akdeniz ve Kızıldeniz'e ve SüveyÅŸ Kanalına, tâ tatlı ve tuzlu sular denizlerine, tâ toprak tabakası altındaki tatlı ve müteferrik su denizleri ile üstündeki tuzlu ve bitiÅŸik su denizlerine, tâ Nil ve Dicle ve Fırat gibi "büyük ırmaklar" denilen küçük tatlı denizler ile onların karıştığı büyük denizlere kadar, manasındaki cüz'iyatı var. Bunların hepsi kastedilmiÅŸ olabilir; ve onun hakikî ve mecazî manalarıdır"(bk. Nursî, Mektubat, s. 304-305).
b)- "Biz göğü sonsuz/eşsiz bir kudretle çok sağlam bir şekilde bina ettik, onu genişleten Biziz.."(Zariyat, 51/47) mealindeki ayette -diğer manalar yanında-evrenin sürekli genişlemeye devam ettiğine de işaret edilmiştir(bk.el-Kattan, Teysiru't-tefsir; Abdulkadir el-ânî, kitabu'l-Meanî, ilgili ayetin tefsiri)..
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DÄ°ÄžER YAZILAR
KUR’AN O DÖNEMİN KOŞULLARINA GÖRE Mİ İNMİŞTİR?
Kur'an o dönemin koşullarına göre mi inmiştir? Kimi arkadaşlarım Kur'an şu an inse idi daha
BEYÄ°NDE TANRI NOKTASI VAR MI?
Beyinde tanrı noktası var mı? Bilim adamları beyinde "tanrı noktası" olarak adlandırdıkları
EZELÄ° Ä°LÄ°M
Soru: Muhammed Suresi 31. Ayetinde geçen "hatta na’lem" ifadesini Allah’ın sonsuz ve ezeli ilm
SURÄ°YELÄ° MÃœLTECÄ°LERE KARÅžI TAVRIMIZ NASIL OLMALIDIR?
Bilindiği gibi toplumumuzda Araplara karşı nefret vardır. Nitekim bu nefretten ülkemize sığı
YAHUDÄ°LÄ°K
Yahudiliğin kötü inançlarından bahseder misiniz? Bildiğim kadarıyla onlar da tek bir Tanrı'y
MUHTELÄ°F SORULAR
Günümüz alimlerinden Ebu Muhammed el Makdisi’nin yazarı olduÄŸu bir kitap var bu kiÅŸi ehli sÃ
ALLAH NASIL GÖRÜP İŞİTİYOR?
Allah’ın görme ve işitmesi bizimkine küçük miktarda benziyor mu? Allah’ın görmesi ve duy
HÃœKÃœM AYETLERÄ°NÄ° BU ZAMANDA NASIL ANLAYABÄ°LÄ°RÄ°Z?
Bu zamanda ehl-i sünnet ve’l-cemaat'ın gittiği yolu değil de, ehl-i sünnet ve’l-cemaatın d
TEVRAT DEĞİŞTİ Mİ DEĞİŞMEDİ Mİ?
“Muhakkak ki Tevrat'ı Biz indirdik, onda hidayet ve nur vardır. (Maide, 44) Bir Hristiyan “Mu
HZ.ADEM(A.S)’IN UNUTMASI NE DEMEKTİR?
Soru: Ta Ha Suresinde; “Doğ¬ru¬su Biz da¬ha ön¬ce Âdem’e de va¬hiy ve emir ver¬miş-tik
ARAPLARLA ALAKALI RÄ°VAYETLER
Soru: İnsanların iyisi Arap, Arabın iyisi Kureyş, Kureyş’in iyisi beni Haşim’dir(Deylemi).
- Ä°KÄ° DENÄ°Z VE EVRENÄ°N GENÄ°ÅžLEMESÄ°
- KİŞİNİN EVLENECEĞİ KİŞİ
- FIKIH BÄ°LMEDEN Ä°BADET ETMEKLE Ä°LGÄ°LÄ° RÄ°VAYETLER
- ALLAH’IN ZATINI DÜŞÜNMEYİN DİYE BİR HADİS VAR MI?
- EZAN OKUNURKEN MÜZİK ÇALMASI GÜNAH MI?
- MERCÄ°MEK YEMEK SÃœNNET MÄ°DÄ°R?
- ŞEYTANA DÜŞMAN OLMAK
- BAZI HADÄ°SLER HAKKINDA
- OL DEYÄ°NCE OLUR NE DEMEK
- MEZHEPLER DİNİ PARÇALAMIŞ MIDIR?
- İ-DOSER" BİLİNÇALTI MÜZİK
- BÄ°R HADÄ°S VE ÃœSTÃœNLÃœK
- KIYAMET ÖNCESİNDE OLACAK OLAĞANÜSTÜ ŞEYLERİN HİKMETİ
- KUR’ANIN DÖRT ANA KONUSUNUN BİRBİRİYLE İLİŞKİSİ
- Ä°MAM EÅžARÄ° VE Ä°BNÄ° ARABÄ° CEBRÄ° MÄ°DÄ°R?
- KALBÄ°M MUTMAÄ°N OLSUN DÄ°YE
- Ä°BLÄ°SÄ°N Ä°MTÄ°HANI
- ÖVGÜ YALNIZ ALLAH’ADIR
- ENERJÄ°
- ARÅž VE KÃœRSÄ°
- Ä°KÄ° RÄ°VAYET HAKKINDA
- KÃœFRÃœN NEVÄ°LERÄ°
- İSLAM DİNİ NEDEN YERYÜZÜNE HAKİM DEĞİL
- BUZAÄžIYA TAPANLARIN AKIBETÄ°
- KALP HASTALIKLARI NASIL GEÇER?
- DÃœNYA HAYATININ YARATILIÅž SEBEBÄ°
- ALLAH’IN SIFATLARI
- ŞEHİTLERİN ÖLDÜĞÜNÜ BİLMEMESİ
- ŞEYTANDAN ÖNCE İNKARCILAR VAR MIYDI?
Al-i Ä°mran,139
"Gevşemeyin, üzülmeyin, eğer hakikaten inanıyorsanız, muhakkak üstün olan sizsinizdir."
GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°
İki ni'met (iki güzel hal) vardır ki, insanlardan çoğu bu ni'metleri kullanmakta aldanmıştır: Sıhhat, boş vakit.
Abdullâh b. Abbâs (r.a)'dan
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm Ä°nternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yaptÄ...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARÄ°HTE BU HAFTA
*Kanije müdafaası(18 Kasım 1601) *Hz.Fatıma'nın(r.anha) Vefatı(22 Kasım 632) *İstanbul'un Müttefikler Tarafından İşgali(23 Kasım 1918) *Alparslan'ın Şehadeti(24 Kasım 1072) *Öğretmenler Günü(24 Kasım)
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...