İHSAN SÜREYYA SIRMA’NIN DÖRDÜNCÜ ELEŞTİRİSİ
Sayın Sırma hoca, dördüncü eleştirisinde şunları da yazıyor: “Çok değerli alim ve müçtehit sahabiler dururken, oğlu Yezid’i veliahd tayin etmesiydi.
Sayın Sırma hoca, dördüncü eleştirisinde şunları da yazıyor: "Çok değerli alim ve müçtehit sahabiler dururken, oğlu Yezid'i veliahd tayin etmesiydi.
Sayın Sırma'ya göre, efdal var iken, mefdulun (düşük olanın) hilafeti caiz değildir.
Taftazani: "İmamın zamanın en üstünü olması şart değildir. Bunun sebebi şudur: Fazilet ve üstünlükte müsavi olan, hatta ilim ve amel yönünden daha az ve daha aşağıda bulunan bir kimse imametteki maslahat ve mefsedetleri iyi ve kötü tarafları daha iyi bilebilir, bunların gereğini yapmaya daha çok muktedir olabilir. Bu durumda olan ve mefdul denilen zatı imam tayin etmek kötülükleri defetmede ve fitne çıkarılmasını önlemede daha tesirli olacaksa, bu hal özellikle bahis konusu olur. Bundan dolayıdır ki, bazılarının, öbür bazılarından daha üstün olduklarının kesinlikle bildiği halde, Hz. Ömer yeni imamın tayin meselesinin hallini altı kişilik bir şura (komisyon)'ya bırakmıştı."(1)
Allame Adudiddin, meşhur«Mevakıf» adlı kitabında diyor ki:
المقصد السادس فى امامةالمفضول مع وجودالفاضل منعه قوم كالا ماعية وجوزه الاكثرون.
Anlamı: "Altıncı maksat; mefdulun efdalin varlığı halinde imameti hakkındadır. İmamiye bunu reddetmiştir. Çoğunluk ise bunu caiz görmüştür."(2)
Peygamberimiz buyurmuşlardır ki: "Benim ümmetim dalalet üzerinde ittifak etmez. Aralarında ihtilaf gördüğünüz zaman, çoğunluğa uyunuz."(3)
Hoca burada, çoğunluğun görüşünü terk etmiş, azınlığı tercih etmiştir.
Sayın Sırma, kitabının 30. sahifesinde: Hz. Muaviye'ye, "Bu müesseseyi Bizanslaştırmak istiyorsunuz. Zira ne zaman, Bizans kralı ölse, yerine oğlunu getirirler" diyen Abdurrahman b. Ebubekir'in bu sözünü babanın oğlunu veliahd tayin etmesinin meşru olmadığına dair delil getiriyor.
Yukarıda değindiğimiz gibi, burada da hocamız tarih açısından itiraz etmiştir. Veliahd'lık konusu sadece tarihi bir konu değil, fıkh ve kelam ilimlerini de ilgilendirdiği için, çok boyutlu bir meseledir. Sayın Sırma hocamız vereceği hükümlerde sadece tarihe dayanırsa, onun meselesi; "bir köşkü yapıp, bir şehri yıkan" kişinin meselesine benzer.
Dipnotlar
1-Şerhü'l-Akaid Tercmesi: Sh: 332.
2-Mevakıf: Sh. 617
3-Hadisi Enes (r.a) rivayet etmiştir.
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DİĞER YAZILAR
BİTİRİRKEN
Aziz okuyucu! Bitirmeden, konunun ehemmiyeti gereği, burada birkaç değerlendirmede bulunacağı
BİR BAŞKA ELEŞTİRİ
Bir başka eleştiri: Bazıları Hz. Muaviye’yi kötülemek için: “Şimdiye kadar müslümanla
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
Hoca «Sonuç ve değerlendirme» kısmında şöyle diyor: “Emevi devletini hatasıyla sevabıyla
İMAM RABBANÎ’NİN BU KONUDAKİ GÖRÜŞÜ-2
İmam Rabbani hazretleri; “Ehli Sünnet Ve Karşıdakiler” başlıklı mektubunda şunları yaz
İMAM RABBANÎ’NİN BU KONUDAKİ GÖRÜŞÜ
İmam Rabbani hazretleri; “Ehli Sünnet Ve Karşıdakiler” başlıklı mektubunda şunları yaz
SAHABELERİN HEPSİ ADİLDİR
Hafız İbni Hacer el-Askalani: “Ehl-i Sünnet, bütün sahabenin adil olduğunda ittifak etmişti
İMAM-I ŞAFİÎ’YE İSNAD EDILEN BIR RİVAYET?
Sayın Sırma şöyle diyor: “Muhtemeldir ki, bu tutumlarından dolayı İmam-ı Şafiî, dört sa
HZ. MUAVİYE’YE YÖNELTİLEN DİĞER BİR ELEŞTİRİ
Sayın Sırma hoca “Şu rivayet ne kadar manidardır” diyerek şunu naklediyor: Bir gün Şa’
İHSAN SÜREYYA SIRMA’NIN DÖRDÜNCÜ ELEŞTİRİSİ
Sayın Sırma hoca, dördüncü eleştirisinde şunları da yazıyor: “Çok değerli alim ve müç
HZ. MUAVİYE’NİN OĞLUNU VELİAHD TAYİNİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Şimdi biraz da, akaid, kelam ve fıkıh açısından imamet ve veliahdliğe değinerek, Hz. Muaviye
- YEZİD'İN VELİAHTLIĞI MESELESİ
- İHSAN SÜREYYA HOCANIN ÜÇÜNCÜ İTİRAZI
- MESELENİN CEVABI
- HUCR VE ARKADAŞLARININ ÖLDÜRÜLMESİ HADİSESİ
- ULEMANIN BU İTİRAZLARA CEVAPLARI
- HZ. MUAVİYE’YE YAPILAN İTİRAZ VE ELEŞTİRİLER
- HZ. MUAVİYE SULTAN MI, HALİFE Mİ?
- HZ. MUAVİYE’NİN VAHİY KÂTİPLİĞİNE DAİR
- TARİHÇİLERİN HER RİVAYETİ DOĞRU MU?
- HZ. MUAVİYE’NİN HZ. ALİ’YE KARŞI ÇIKMASI
- HİND HAKKINDA GEREKSİZ İFADELER
- TARİHİMİZİ GÜNÜMÜZE NASIL TAŞIYABİLİRİZ?
- GİRİŞ
- TAKRİZ
- ÖNSÖZ
Ey iman edenler! Allah'a karşı gelmekten sakının ve doğrularla beraber olun.
Tevbe, 119
GÜNÜN HADİSİ
Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kim "üç kız" veya "üç kızkardeş" veya "iki kızkardeş" veya "iki kız" yetiştirir, terbiye ve te'diblerini eksik etmez, onlara iyi davranır ve evlendirirse cenneti hak etmiştir."
Ebu Davud, Edeb 130, (5147); Tirmizi, Birr, 13 (1913)
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm İnternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yapt...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARİHTE BU HAFTA
*Kanije müdafaası(18 Kasım 1601) *Hz.Fatıma'nın(r.anha) Vefatı(22 Kasım 632) *İstanbul'un Müttefikler Tarafından İşgali(23 Kasım 1918) *Alparslan'ın Şehadeti(24 Kasım 1072) *Öğretmenler Günü(24 Kasım)
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...