MAÂRİF, DİN EĞİTİMİNİ EN İYİ ŞEKİLDE VERMELİDİR
İnanmak yaradılışın bir gereğidir. Din, aklın mâverâsında, zekânın fevkinde bir mürşid-i âzamdır ki, beşeriyeti sırat-ı müstakime îsal eder. Aklı yanlış ve hatalı düşüncelerden tasfiye eder; ifrat ve tefritten âzâde kılar ve onu fıtraten haiz olduğu tekâmüle doğru yönlendirir.
İnanmak yaradılışın bir gereğidir. Din, aklın mâverâsında, zekânın fevkinde bir mürşid-i âzamdır ki, beşeriyeti sırat-ı müstakime îsal eder. Aklı yanlış ve hatalı düşüncelerden tasfiye eder; ifrat ve tefritten âzâde kılar ve onu fıtraten haiz olduğu tekâmüle doğru yönlendirir.
Din hissi, insan rûhu için fıtrî ve ebedî bir ihtiyaçtır; asla terk edilemez, sökülüp atılamaz, yok edilemez. Onun yeri ne içtimâî disiplin, ne kanun hâkimiyeti, ne de ilim ve felsefe ile doldurulabilir. Şu hâlde hayat onsuz olamaz. Elem ve ızdıraplar içerisinde kıvranan, sürekli olarak bunalımlarla çalkalanan bu asrın insanına Din-i Hak, hava ve sudan daha lüzumludur. Bu muzdarip beşeri tatmin ve teskin edecek en kıymetli his, din hissidir. Maddî ihtiraslar, korkunç çekişmeler, aşırı yorgunluk ve rûhî depresyonlar ile örülen bugünün boğucu ve bunaltıcı içtimâî hayatında teneffüs etmek isteyenlere Din-i Hak, ne ulvî bir istinadgâh, ne güçlü bir hâmi, ne büyük bir huzur kaynağıdır!
Buhranlı bunalımların her gün biraz daha şiddetlendiği günümüzün cemiyet hayatında, dine olan ihtiyaç giderek artmaktadır. Her ihtiyacını ve arzusunu tatmine çalışan bu asrın insanı, elbette, rûhunun ebedî ihtiyacına karşı lakayd kalamayacak, madde dünyasında bulamadığı bu ebedî hakikati, mânâ dünyasında arayacak ve ancak elinde bulacaktır. Nitekim beşerin bu mânevî boşluğunu doldurmak için Din-i Hakk'ın gönüllerde her geçen gün daha fazla taht kurduğunu, çok kuvvetli bir cazibe unsuru olarak, içtimâî hayatın her tabakasında hükmettiğini ve derinleştiğini görmekteyiz. Bu temâyül gösteriyor ki, gelecek yüzyıllarda din, bütün şaşaası ile hükmedecek ve beşerin en büyük gayesi Allah'a îman ve rızasını tahsil olacaktır.
Bilinen bir hakikattir ki, huzur ve saadetin teessüsü, îman ve irfanın inkişafıyladır. Hakikat her şeyden kuvvetlidir. O hükmettiği zaman, din ile millet birleşmiş olur. Fikirlerde parlak tasavvurları, gönüllerde büyük arzuları ihyâ etmek doğrudan, maârifin vazife-i kudsîyesidir. Bunun için mensubu olduğumuz İslâm dininin kadrini bilen, kıymetini takdir eden hakiki hamiyetperver, vatanperver, idealist, vefakâr, gayyur, cesur, mütefekkir, müteşebbis ve âlihimmet eğitimcilere bu milletin âcilen ihtiyacı vardır.
Din, İnsanın En Büyük İstinad Noktasıdır
Hayatî tehlikelere maruz kaldığı durumlarda o milletin muhtaç olduğu ümit ve heyecan kaynağı inancıdır. Mahkûmiyet ve esaretten kurtuluşu için ihtiyaç duyduğu azim ve irade kudretini yine inancından alır.
Zira din, heyecan ve iradenin en nûranî, en kudretli kaynağıdır. Dinini ihmal eden bir millet, zillet ve esaretten kurtulamaz.
Evet, eğitimcilerimiz İslâm dininin sadece vicdanlara hitap eden bir din olmadığını, hüsn-ü ahlâk ile beraber siyasî ve içtimâî prensipleri de ihtiva eden ebedî bir hazine olduğunu, ırkları, muhitleri, örf ve âdetleri başka başka olan muhtelif kavimler arasında sarsılmaz bir kardeşliği ve kuvvetli bir vahdeti temin ettiğini ve ecdadımızın bu şuur sayesinde asırlar boyu büyük bir devlet olarak cihanda lâyık oldukları yeri aldığını talebelere iyice anlatmalıdırlar.
Evet, insan, acz ve zaaf üzerine yaratılmıştır. Hâlbuki hayatı bela ve musibetler, keder ve elemlerle doludur. Bu fıtrattaki bir insan, kendisini teselli edecek, sonsuz ihtiyaçlarını karşılayacak ve onu düşmanlarından koruyup emin kılacak bir merciye, bir istinad ve istimdat noktasına her zaman muhtaçtır. Bu insanların ortak mizacıdır. Evet, insan sıkışıp daraldığı, ümitleri yıkıldığı, düşünceleri tahakkuk etmediği, üzerine hastalık ve musibetlerin bütün ağırlıklarıyla çöktüğü zamanlarda rûhunu saran kâbusları dağıtacak, kalbini teskin ve teselli edecek bir dergâha ilticaya muhtaçtır. Bu dergâh ise; "Her şeyin dizgini elinde, her şeyin hazinesi yanında, her şeyin yanında nâzır, her mekânda hazır, mekândan münezzeh, âcizden müberra, surdan mukaddes, nâkıstan muallâ bir Kadîr-i Zülcelal, Rahîm-i Zülcemâl, bir Hakîm-i Zülkemâl..."in dergâhıdır.
Din, Toplum Hayatına Disiplin Getirir ve Müşterek
Bağları Kuvvetlendirir
İtaat ve istikameti emreden din, insanlara vicdanî murâkabe getirmekle içtimâî nizamı korur ve cemiyette âhengi tesis eder. Din-i Hak, bunalan ruhları inşiraha, karanın kalpleri nûra, mey'us gönülleri feraha kavuşturur; içtimâî huzur ve sükûnu sağlar. Artık böyle bir cemiyette anarşiden bahsedilemez. Zira anarşi, dinî terbiyenin kırıldığı, ahlâkî müesseselerin çalışamaz hâle geldiği toplumlarda kendini gösterir. Bilinen bir gerçektir ki, bir cemiyette din şuurlu olarak yaşanmazsa, o cemiyet adım adım yıkılışa doğru gider, önce dinî şuur, yerini alışkanlık ve taklide terk eder. Bunu lakaydlık ve laubalilik takip eder. Ve en nihayet, cemiyette anarşi baş gösterir.
Yüksek İdealler, Ulvî Hisler Ancak Din ile Verilebilir
Vatanperverlik, hamiyet, feragat, fedakârlık gibi ulvî hisler, nesillerin kalp ve dimağlarına en kâmil mânâda ancak din ile verilebilir. Dinin kalp ve dimağlar üzerindeki bu alevlendirici fonksiyonu, her devirde büyük mürşitler ve dâhi şahsiyetler doğurmuştur. Din, duygulara ölçü kazandırır, istidatları inkişaf ettirir, mesuliyet duygusunu geliştirir. Ferd, bu seciyelerle teçhiz edilirse, varlığını vatanın hizmetine vakfeder, himmetini milletinin saadetine hasreder ve bir millet kadar kıymet kazanır.
Din, Toplum Yapısında Bütünleyicidir
Din hissi, toplumda müşterek râbıtaları kuvvetlendirir. Kaynağını dinden alan şefkat, fedakârlık, kardeşlik ve muhabbet gibi hisleri ve millî muhabbeti netice verir. Kalp ve gönülleri bir tek sevgi mihrakında birleştirerek millî tesânüdü perçinleştirir; millî karakter ve şahsiyeti teşekkül ettirir.
İslâm dini birlik ve beraberliğin, uhuvvet ve muhabbetin, huzur ve emniyetin zembereğidir. Buna binâen beşerin saadetini tahrip eden her şeyi İslâmiyet nehyetmiştir. Evet, Din-i Hak, dünya ve âhiret saadetini temin eden bir ikram-ı İlâhidir.
Malûmdur ki, bir bedende, bütün âzâların rûha bağlanmasıyla birlik hâsıl olur; vücut kuvvet bulur ve sıhhat kazanır. Bedendeki âzâların şekilleri, vazifeleri ve özellikleri ayrı ayrı olduğu hâlde, tamamı bir tek rûha bağlıdır; ondan meded alır, onun nâmına hareket eder. Vazifeleri, birbirinden ayrı olan bütün bu âzâların muvaffakiyetleri, bir tek rûhu kabul etmeleri ve ona bağlanmalarıyla mümkün olur. Ondan irtibatını kesen âzâ felce uğrar. Demek ki, vücudun birliği rûhun birliğinden gelmektedir. Her bir âzâ, rûhun hayat ve feyzinden nasibini almakla memnun ve mesud olur. Her âzânın kendi uhdesine düşen vazifeyi yapmasıyla hâsıl olan semereden, şereften, kemalden bütün âzâlar hislerini alırlar.
Bütün âzâlar aklın tefekkür, tedbir ve temkininden fayda gördükleri gibi, her bir âzânın, kendi vazifesini lâyıkıyla yapmasından da akıl müstefid olur.
Rûhun bu birleştirici ve hayatî fonksiyonunu hiçbir âzâ yüklenemez ve kendisini onun yerine koyamaz. Meselâ, göz olmazsa vücud mevcudiyetini noksaniyetle de olsa devam ettirebilir. Ama ruh olmazsa, artık vücudun varlığından söz edilemez.
Bir millet, bütün efradı, bütün sınıf ve tabakaları ve bütün müesseseleriyle bir vücut gibidir. Bunların hayat ve bekaları da hepsini ihata edebilecek mukaddes bir mefhuma, bir şahs-ı mânevîye bağlanmalarıyla mümkün olur. İşçiler-işverenler, köylüler-şehirliler, hocalar-talebeler hâsılı, bütün içtimâî sınıflar, o şahs-ı mânevînin âzâsı hükmündedirler. Biri dimağı ise, diğeri kalbi; biri gözü ise, diğeri kulağı; biri eli ise diğeri ayağıdır. İşte bütün bu âzâların huzur ve sükûnunu, ittihad ve tesânüdünü, uhuvvet ve muhabbetini mahiyetinde taşıyan ve bunların hepsinin rûhu hükmünde olan tek hakikat Din-i Hak'tır, İslâm dinidir. Din bu âzâların mutlak tesânüdünü temin etmekle içtimâî hayatın âhenk ve intizamını tesis eder. Dinin bu fonksiyonunu mesela, herhangi bir ırk yüklenemez. Çünkü ırkçılık ihtilafın menşeidir; ittihad ve imtizacı tesis edemez. Bu fonksiyonu meslek birliği de yüklenemez. Çünkü cemiyetin bütün fertlerinin işçi, çiftçi, mühendis yahut doktor olmaları da tasavvur edilemez. Kısacası bir milleti meydana getiren hiçbir organ kendi unvanını, vasfını, şahs-ı mânevîsini millete ruh yapamaz. Ama bütün bu organlar, o mukaddes rûhu kabul edebilir ve ona bağlanabilirler. İşçisi işvereni, talebesi-hocası, âmiri-memuru ile herkes: "Rabbimiz bir, Hâlikımız bir, Mâbudumuz bir, dinimiz bir, devletimiz bir, vatanımız bir, milletimiz bir...(1) diyebilir. Herkes aynı mâbed içinde toplanabilir, bir tek dinin çatısı altına girebilirler. Demek ki, bu milletin rûhu, ancak din olabilir. Bu rûhun tesirsiz kaldığı sahalarda felç olma hâli baş gösterir. Evet, bugün birçok içtimâî uzvumuz hayatiyetini kaybetmiş, çalışamaz hâle gelmişse, bunun sebebi, dinî hissiyatın o uzuvlarda ihmal edilmiş olmasıdır.
Evet, dinimiz fert ve cemiyet hayatı için son derece lüzumlu, vazgeçilmez hakikatlerin membaı ve mahzenidir. Beşeriyeti tekâmül ve teâlîye sevk edecek esasları havidir. Mânâ ikliminden uzak, kılavuzsuz, pusulasız giden bu asrın insanına hayat bahşedecek en büyük iksir İslâm dinidir. İşte, insanlarda hamiyet ve muhabbeti ateşleyen, fertleri birbiri ile kaynaştıran, içtimâî yapının kayyumu, hayatın hayatı, nûru ve esası olan bu muazzam kuvvete karşı devlet adamlarımızın lakayd kalmaları düşünülemez.
Malûm olduğu üzere, 2000 yıldır dünyanın her tarafında meskenet ve zillet serisinde yaşayan Yahudileri, bugün devlet hâline getiren gücün temelinde din hissi yatmaktadır. Tahrif edilmiş Tevrat, müntesiplerini böyle bir neticeye götürürken, en son ve en mükemmel kitap olan Kur'ân-ı Azimüşşan'ın hakikatleri cemiyetin tedavisinde kullanılsa, elbette içtimâî bünyemiz fevkalâde perçinlenecek, sağlam ve metin olacaktır.
Mehmed Kırkıncı Hocaeefendi(r.h)
Nasıl Bir Maarif adlı eserinden
Dipnotlar
1-Nursî, Sözler, s. 319.
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DİĞER YAZILAR
MUALLİMLERİMİZ NELERE DİKKAT ETMELİ?
İnsanları tenvir ederek cehaletten halas eden, onları atalet ve sefaletin karanlık gecelerinden
HÜRRİYET ADINA KAYBETTİKLERİMİZ
Dr. Alexis Carrel Her insan keyfine göre yaşamak ister. Bu insanın doğuştan gelen bir dileğid
ŞAFAĞIN IŞIĞINDAKİ SIR
“Annemin memnun bir eda ile: “Bu sabah kahvaltıdan önce ne yaptığımı dünyada tahmin edeme
UBEYDULLAH-I AFGÂNÎ İLE SEBÎLÜRREŞÂD İDÂREHÂNESI’NDE BİR MUHÂVERE
Ubeydullah-ı Afgānî” nâmında bir zât tarafından geçenlerde Kavm-i Cedîd ünvânıyla neş
MAÂRİF, DİN EĞİTİMİNİ EN İYİ ŞEKİLDE VERMELİDİR
İnanmak yaradılışın bir gereğidir. Din, aklın mâverâsında, zekânın fevkinde bir mürşi
MELİK FAYSAL’IN YAHUDİ KİSSİNGER'E VERDİĞİ TARİHİ CEVAP
Melik Faysal'ın en önemli gayelerinden birisi, Filistin meselesi ve Mescid-i Aksâ'nın hürriyeti
NESLİN EĞİTİMİNDE MAARİFE DÜŞEN VAZİFELER
Mânevîyatsız ilmin, beşeriyete felâh ve huzur yerine, şüphe, tereddüt, hatta ızdırap verdi
NASIL BİR MAARİF?
Yıllardır ilmî ve fikrî çalışmalarım arasında memleketimizin mânevî, ahlâkî, derûnî
GENÇLERİ HEDONİZM ÇILGINLIĞINA İTENLER
Diyorlar ki: Dünyaya bir kere gelinir. Sonun başlangıcı yoktur. Gülün, eğlenin, bir yıldır
HİCRET VE HAREKET
Hicret, tâ ezelden ebede, âlem-i vücubdan âlem-i imkâna, daire-i ilimden daire-i kudrete, tâ
ORUÇ, ORUÇ BOZMAK VESAİRE
Ramazan ayının hususiyeti oruç. Orucun hususiyeti de kendisine ait meseleler. Başında; tutan tu
- HEKİM VE FİLOZOF GÖZÜ İLE RAMAZAN
- HÜZÜNLÜ BİR HAYVANAT BAHÇESİ GEZİSİ
- YİRMİNCİ ASRIN BAŞINDA ANADOLUDA PAZARIN NAMUSU
- BİZ DE RAHATSIZIZ
- "BANA KUR’AN YETER!”
- MEALCİ KARDEŞLERİME KUR’AN’DAN MİSAFİRPERVERLİK DERSİ
- MEZHEPLERE TÂBİ OLMAYANLAR
- ‘KADİR GECESİ BİN AYDAN HAYIRLIDIR’ NE DEMEKTİR?
- İKİ PEYGAMBERİN DOĞUM GÜNLERİ
- “BİR ALLAHSIZA CEVAP”
- YEDİ YAŞIN ÖNEMİ
- DÜŞÜLEN MÜHİM BİR HATA
- YALANCININ MUMU
- BEN OLACAKTIM Kİİİİİ
- AĞIRLIĞINI DUYMAK
- SON ASIRDA TASAVVUFTA TECDİD YAPAN ÜÇ ŞAHSİYET
- KURBAN KESMEK KİMLERE VÂCİPTİR?
- KURBAN
- DİLİMİZE BİR ŞEY OLDU
- NERDE O ESKİ GÜNLER
- YALAN DOLAN SONRASI YAPILAN ASKERÎ DARBELER
- BAYRAMLA İLGİLİ SÜNNET VE ADABLAR
- BİR KOLERA SALGINI HATIRASI; NURİYE ABLA
- “GUSL-İ İÇTİMÂİ”
- İMANIN ÇİÇEĞİ RAMAZAN ORUCU
- EVLİYA
- BERAAT GECESİ İLE ALAKALI ÜÇ YANLIŞ MESELE
- ALLAH’IN AHLAKIYLA AHLAKLANANLAR
- ATEİST, DEİST ve BİLİME DİN GİBİ İNANANLARA SORULAR
Kendilerine ait bir takım menfaatlara şahit olsunlar; Allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği hayvanları kurban ederken Allah'ın adını ansınlar; siz de onlardan yiyin, yoksulu ve fakiri doyurun.
Hacc Suresi:28
GÜNÜN HADİSİ
Kurban hakkında
"Kim gönül hoşluğu ile,sevabını Allah'tan umarak kurbanını keserse,o kurban onu ateşten koruyan bir perde olur"Tergib ve Terhib:2/155
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm İnternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yapt...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARİHTE BU HAFTA
*Fazıl Mustafa Paşa'nın Belgrad'ı Fethi(9 Ekim 1960) *HAZRETİ HÜSEYİN (r.a.) Şehid Edildi-Kerbela Vak'ası(10 Ekim 680) *Ömer Nasuhi Bilmen Vefat Etti(12 Ekim 1971) *Ankara Başkent Oldu(13 Ekim 1923)
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...